Vem är Jona?
Publicerad 2024-01-24 av Anna Lena Evehäll

Jona, minns du honom? Profeten i Gamla Testamentet som fick ett uppdrag av Gud att varna Assyrierna att om de inte sluta med sina grymheter mot varandra och andra skulle Gud straffa dem. Jona gav sig iväg - MEN åt helt andra hållet. Han flyr både Gud och uppdraget. Han kan inte förlika sig med att Gud är så barmhärtig och full av nåd att han till och med förlåter Assyrierna, staden Nineve deras ondska. Det går ju sisådär att fly undan Gud. I en båt ute på havet tar stormen båten, till den grad att den håller på att bryta sönder. Besättningen försöker förstå vad som pågår och undrar vem som har något otalt med sin Gud? Jona får erkänna: det är han! Och låter sig slängas överbord... Du kan läsa fortsättningen i Jona bok i Gamla Testamentet.

Under några veckor kommer vi att leva med Jona och berättelsen om honom genom Erika Cyrillus broderier som ställs ut i kyrkan. Cirka 60 bilder med berättelsen som utgångspunkt, i olika tekniker och med både broderitankar och bibeltankar. Välkommen med. Här kommer programmet:

Lördag 27/1 kl. 15.00 Vernissage "Jona bok genom nålsögat", Se utställningen. Lena-Sofia Tiemeyer, lärare på ALT berättar om Jona. Knavrarna medverkar.

Söndag 28/1 kl. 10.00 Temagudstjänst kring Jona-bok

Tisdag 30/1 kl. 18.00 Bibelsamtal "Jona i fokus" med pastor Magnus Kronberg

Torsdag 1/2 kl. 18.30 Brodericafé med Eva Gillsell, på återbrukstema: sashiko, lappa och laga.

Lördag 3/2 kl. 9.30 - 16.00 Broderiretreat. Kostnad 300 kr. Material, fika och lunch ingår. Anmälan till info@hagakyrkan.se eller i kyrkans foajé.

Söndag 4/2 kl. 10.00 Gudstjänst för alla åldrar "Jona - mannen som inte kunde simma".

Torsdag 6/2 kl. 10.00 Sticka & Skicka, stickcafé. Tema: "Broderat på stickat"

Torsdag 6/2 kl. 18.30 Brodericafé. Prova på! Från tanke, via nål och hand.

Söndag 11/2 kl. 10.00 Gudstjänst, Finissage "I tanke på en brodös", Erika Cyrillus, Anna Lena Evehäll

Välkommen med att möta Jona - och genom honom en människa, en Gud, ondska, nåd och liv.

/Anna Lena Evehäll